Aspartam, xylitol, zaharină… Le consumaţi fără îndoială în fiecare zi. De fapt, aceste molecule cu nume ciudate sunt îndulcitorii care înlocuiesc zahărul. In zilele noastre, acest «fals zahăr» a invadat raioanele hypermarket-urilor, dar intră şi în compoziţia multor produse, cum ar fi cerealele, iaurturile, bomboanle, băuturile gazoase, dulceaţa.

Calitatea lor fundamentală este dată de puterea de îndulcire foarte mare, care este de la 100 la 600 de ori mai mare decât a zahărului rafinat, având totodată 0 calorii sau foarte puţine. Comparându-le cu zahărul, acesta are o putere de îndulcire de 0,65, o linguriţa de ceai având 15 calorii (4 grame).

Utilizati din plin în industria alimentară, aceşti îndulcitori nu sunt deloc inofensivi Chiar şi studiile ştiinţifice se contrazic între ele în legatură cu avantajele sau dezavantajele, dar si «pericolele» acestor îndulcitori sintetici. Chiar dacă aparent este o mare descoperire faptul că putem să îndulcim mâncarea sau alte produse fără prea multe calorii, totuşi suntem avertizaţi în ceea ce priveşte cantitatea. Organizaţia Mondială a Sănătăţii a realizat un tabel cu dozele cotidiene permise pentru fiecare îndulcitor. Studii stiinţifice au acuzat aspartamul, pe care îl bem odată cu sucurile light, ca fiind dăunător asupra sănătăţii, cauzând dureri de cap, dureri abdominale şi amţeli.

In ciuda contorverselor iscate de aceşti îndulcitori, Andrée Gagné, nutriţionistă, a precizat avantajul lor pentru diabetici deoarece nu influenţează glicemia: «Din contră, adaugă nutriţionista, trebuie să ne ferim de anumite produse sau de produsele cu menţiunea «fără zahăr adăugat», pentru că, de obicei, conţin suplimente mari de grăsime, adică un procent de lipite ridicat». De aici, importanţa în a citi etichetele nutritive.

Percepţie greşită

Unul dintre reproşurile cele mai mari la care sunt supuşi îndulcitorii este acela de a înşela percepţia noastră de gust. «Suntem îndopaţi cu zahar până la un nivel încât nu mai suntem în măsură să distingem celelalte arome din alimentaţia noastră», declară nutriţionista Hélène Baribeau.

Menţinând în mod artificial gustul nostru înnăscut de zahăr, îndulcitorii ne pot crea impresia că suntem protejaţi de exces. «De fapt, nu e adevărat, ne spune Hélène Baribeau. De exemplu, deserturile îndulcite fără zahăr nu sunt lipsite de calorii. Conţin grăsimi, făină, ouă». Totodată, aceste produse dietetice nu ne ajută să slăbim, mai ales pentru că nu sunt săţioase. Nu ne ţin de foame. Singura soluţie pe care o recomandă nutriţionista este să ne diminuăm gustul de zahăr.

Decât să utilizăm îndulcitori, Andrée Gagné ne sugerează să gătim cu ingrediente de bază şi să le aromăm cu esenţe speciale.

Zaharul din alcool

Pentru a reproduce gustul zahărului, industria alimentară utilizează diferite tertipluri. Aşadar, pentru gumele de mestecat, bomboane, dulceţuri, industria alimentară foloseşte în prepararea acestora zaharul provenit din familia alcoolului. Pe fişele nutritive ale produselor alimentare, numele lor se termină în general în «ol»: manitol, xylitol, sorbitol, lactitol.

In cantităţi mari, acest zahăr provoacă la anumite persoane balonări, crampe şi dizenterie. Se recomandă un maximum de 10 grame pe zi, ceea ce echivalează cu 10 drajeuri de gumă de mestecat fără zahăr.

Suntem conştienţi că îndulcitorii se găsesc peste tot. Mărcile de renume au întotdeauna un produs light pe lângă unul cu multe calorii, obtinute din zahăr. Chiar dacă de-a lungul anilor, numeroase studii au încercat să demonstreze că anumiţi îndulcitori ar putea avea efecte nefaste asupra organismului, până acum nici unul nu a reuşit întrutotul.

Sursa: Madone.ro

Mădălina BejenariuMozaicHypermarket,indulcitori,Sfaturi,Tehnici,zahar
Aspartam, xylitol, zaharină... Le consumaţi fără îndoială în fiecare zi. De fapt, aceste molecule cu nume ciudate sunt îndulcitorii care înlocuiesc zahărul. In zilele noastre, acest «fals zahăr» a invadat raioanele hypermarket-urilor, dar intră şi în compoziţia multor produse, cum ar fi cerealele, iaurturile, bomboanle, băuturile gazoase, dulceaţa. Calitatea lor...