Speculaţii s-au făcut multe pe tema lor. Unele poveşti spun că ar fi fost îndrăgiţi de însuşi Napoleon, care traversa teritoriul României. De fapt, împăratul francez nu ne-a vizitat niciodată melegaurile, deci puţine şanse să fi gustat din bunătăţile locale. Asta nu ii face însă mai puţin gustoşi, mai puţin populari sau mai puţin apreciaţi. Realizaţi după o reţetă originală turcească, cârnaţii de Pleşcoi sunt reprezentativi pentru zona Buzăului. Mai mult, sunt cei în numele cărora a pornit o amplă campanie de susţinere a produselor tradiţionale, campanie premiată cu aur la Romanian PR Awards. Andrei Chica, Director de Vânzări al produselor Pleşcoi, povesteşte despre ce înseamnă să ai o afacere cu produse tradiţionale.

1. Cum a pornit afacerea?

Ideea de a-i distribui nu îmi aparţine pe deplin. Trebuia să fie un buzoian mânat de  patriotism. Aşa că într-o primăvară, 2005, Cezar Ioan aduce în redacţie cârnaţi de Pleşcoi, care au fost deosebit de apreciaţi. De aici şi până la a pune bazele unei afaceri nu a durat mult.

Afacerea a dat roade datorită calităţii produsului. Nu există persoană care dupa ce îi gustă să nu-şi dorească să mai mănânce încă o dată, aşa că putem spune că s-au vândut singuri, noi doar i-am adus în Bucureşti şi apoi în întreaga ţară.

2. Care sunt cele mai vândute produse?

De la Pleşcoi aducem: cârnaţi uscaţi/originali de Pleşcoi, pastramă zvântată de oaie, babic, ghiudem, cârnaţi de oaie şi cârnai semiafumaţi de vită şi porc. Toate produsele se vând, dar reprezentative sunt: cârnaţii uscaţi şi pastrama zvântată (reţetă specifică Buzăului).

3. Prin ce se diferenţiază produsele de Pleşcoi?

Orice produs tradiţional se diferenţiază de produsele industriale prin multe părţi bune (calitatea materiei prime, grija cu care sunt făcute, gustul bun neindustrial) dar şi prin părţi mai puţin bune cum ar fi: produsele pot diferi puţin de la o livrare la alta (nu există un flux tehnologic strict ca în industrie).

4. Care sunt principalii competitori?

Există foarte mulţi producători mici în zona Buzăului dar care nu ne concurează. I-am ales pe cei mai buni şi mai mari din zonă, care au putut să ne dea şi acte  (certificate sanitar-veterinare etc) şi cu care lucrăm bine încă de la început.

Problema cea mai mare o reprezintă marii producatori de mezeluri care produc nu doar cârnaţi de Pleşcoi, ci şi alte branduri de ţară şi pe care le vând şi fabrică fără a se feri de o protecţie a mărcii. Consumatorii sunt singurii care trebuie să facă comparaţia şi să aleagă produsele originale care, până acum, sunt incomparabil mai bune.

5. Cum s-ar putea promova mai bine intern şi extern? Sunt promovaţi în alte ţări?

Promovarea acestor produse se face pe cale naturală, românii le cunosc, le caută şi le consumă, dar bineînţeles că şi noi facem eforturi de comunicare mai ales în ce priveşte produsele originale.

Pe piaţa externă deocamdată nu se găsesc dar în urma eforturilor producătorilor mici de ea se pune la punct cu normele europene cred că vor apărea în curând.

Cristina StănescuInterviuriandrei,carmangerie,carnati,carne,chica,legenda,pastrama,plescoi,romanesc,traditionalSpeculaţii s-au făcut multe pe tema lor. Unele poveşti spun că ar fi fost îndrăgiţi de însuşi Napoleon, care traversa teritoriul României. De fapt, împăratul francez nu ne-a vizitat niciodată melegaurile, deci puţine şanse să fi gustat din bunătăţile locale. Asta nu ii face însă mai puţin gustoşi, mai...