Treaba nu merge neapărat prost pentru McDonald’s, dar nici nu duduie. În SUA, după primele 6 luni ale lui 2014, profitul companiei a scăzut cu 1% faţă de perioada similară din 2013. Să mai zică cineva că economia americană şi-a revenit. În fine, probabil că n-o să mire pe nimeni faptul că nici în România situaţia lanţului McDonald’s nu e mai roză.

Nu ştim cu precizie care sunt rezultatele financiare ale gigantului american pe piaţa autohtonă la jumătatea lui 2014, dar o ştire de ultimă oră ne dă totuşi un indiciu: McDonald’s caută un antreprenor care să preia, în sistem de franciză, tot businessul său din România. Veţi spune, ce noroc pe capul fericitului care “va moşteni” cele aproape 70 de localuri McDonald’s din România, o afacere de circa 100 de milioane de euro pe an şi aproximativ 10% din piaţa românească de restaurante! Poate că da, poate că nu…

Eu unul, am impresia că investitorul care va prelua lanţul McDonald’s din România va cumpăra de fapt o combinaţie între un măr otrăvit şi o gâscă de aur. În sprijinul acestei afirmaţii am şi câteva argumente, ce-i drept circumstanţiale, dar care merită totuşi explorate:

  • În primul rând, piaţa restaurantelor din România este în stagnare de mai bine de un an şi această tendinţă nu cred că se va schimba prea curând. Cel care va prelua reţeaua locala McDonald’s va trebui să plătească companiei mamă din SUA o taxa lunară de franciză, indiferent de evoluţia pieţei. Cu alte cuvinte, va trebui să fie un pasionat de mantagne-russe financiar;
  • În al doilea rând, potenţialul antreprenor va trebui să facă ceea ce firma mamă nu a mai făcut de circa un an în România: să renoveze restaurante vechi şi să deschidă restaurante noi. Altfel spus, să vină cu bani de-acasă;
  • În al treilea rând, nu este exclus ca scăderea profitului McDonald’s să aibă o oarecare legătură şi cu succesul nenumăratelor campanii de tip Jamie Oliver, de promovare a mâncării neprocesate industrial şi a gătitului acasă. Cum emisiunile televizate de bucătărit par să fie în topul audienţelor, viitorul nu sună prea bine pentru mâncarea de fast-food.

Oricare ar fi adevărul, e limpede că McDonald’s nu va renunţa la businessul său din România, ci va încerca să-l securizeze, micşorându-şi marja de profit şi pasând elementele de risc în braţele unui antreprenor local. McDonald’s rămâne, fără îndoială o investiţie solida, dar, ca să citez un analist financiar, există o diferenţă între o investiţie solidă şi una din care să te îmbogăţeşti.

Autor: Răzvan Avram
Foto: Keoni Cabral via Photo Pin cc

Răzvan AvramOpinii
Treaba nu merge neapărat prost pentru McDonald's, dar nici nu duduie. În SUA, după primele 6 luni ale lui 2014, profitul companiei a scăzut cu 1% faţă de perioada similară din 2013. Să mai zică cineva că economia americană şi-a revenit. În fine, probabil că n-o să mire pe...