Copiii trebuie să bea mult lapte de vacăCopiii trebuie să bea mult lapte de vacă

Fundamental fals! După vârsta de un an, până la care copiii ar trebui să fie alăptați cu lapte matern sau cu formule de lapte praf, consumul excesiv de lapte de vacă nu are nici un beneficiu. Ba mai mult, studii ale Academiei Americane de Pediatrie au demonstrat că acei copii care consumă prea mult lapte sunt predispuși la infecții ale urechilor, la colici și la astm. Cât despre aportul de calciu al laptelui de vacă, să notăm că vegetalele, laptele de soia, fasolea sau sucurile de fructe conțin îndeajuns calciu pentru o dezvoltare armonioasă a scheletului copiilor.

 

Ca să slăbești, trebuie să te ferești de zaharuriCa să slăbești, trebuie să te ferești de zaharuri

Nimic mai fals! Pâinea, pastele, fasolea și multe dintre alimentele bogate în hidrocarbonați au un conținut caloric mult mai redus decât alimentele grase, cum ar fi brânza sau cartofii prăjiți. Acesta este și motivul pentru care oamenii cu regimuri alimentare lipsite de carne tind să fie mai slabi decât cei care consumă în mod frecvent grăsimi animale. De exemplu, un gram de pâine are 3-4 calorii, în timp ce un gram de ulei de măsline are nouă calorii.

Peștele are grăsimi ”bune”

 

Peștele are grăsimi ”bune”

Nu e chiar așa. Este adevărat că aproximativ treizeci la sută din grăsimile din carnea de pește sunt omega 3 nesaturate, care previn blocarea vaselor de sânge și reduc procesele inflamatorii. Celelalte șaptezeci la sută dintre grăsimi sunt însă similare celor din orice altă carne, tinzând să ridice nivelul colesterolului.

 

Singurele proteine ”complete” provin din carneSingurele proteine ”complete” provin din carne
Inexact! Proteinele sunt lanțuri lungi formate din aminoacizi. Corpul uman are nevoie de un set complet de douăzeci de aminoacizi pentru a putea sintetiza tot ceea ce este necesar în funcționarea țesuturilor. Este adevărat că în carne se găsesc toți aminoacizii necesari, dar nu mai puțin adevărat este că se poate obține un aport complet de aminoacizi din consumul echilibrat de semințe, legume, fasole și fructe.

 

Uleiul de măsline este mai ”sănătos” decât alteleUleiul de măsline este mai ”sănătos” decât altele

Greșit! Ca orice alt ulei, uleiul de măsline este un amestec de grăsimi naturale între care aproximativ 15 la sută sunt ”rele”, ducând la creșterea colesterolului. Cea mai mare parte a restului de 85 la sută sunt grăsimi saturate, care nu fac altceva decât să crească depozitele de grăsime din organism. Comparativ cu uleiul de floarea soarelui sau cu cel de porumb, uleiul de măsline este la fel de nociv dacă este consumat în cantități mari.

 

Poftele sunt expresia diferitelor necesități ale organismuluiPoftele sunt expresia diferitelor necesități ale organismului

Parțial adevărat! Trebuie spus că pofta de ciocolată sau de produse dulci nu are nimic în comun cu vreo necesitate a organismului ci sunt legate de eliminarea în creier a unor substanțe care provoacă plăcere. Odată ce oamenii se obișnuiesc cu asemenea senzații, ei tind să dorească să le experimenteze din ce în ce mai des.


Un pahar de vin pe zi asigură o viață lungă

 

Un pahar de vin pe zi asigură o viață lungă

Fals! Este adevărat că vinul roșu conține compuși antioxidanți care au un rol important în prelungirea vieții. Problema este că într-un singur pahar de vin, acești compuși se găsesc într-o cantitate atât de mică încât consumul lor nici nu contează. Pe de altă parte, fiecare pahar de vin conține alcool, ale cărui efecte nocive asupra sănătății sunt mai cunoscute și mai bine documentate.


Margarina e mai sănătoasă decât untulMargarina e mai sănătoasă decât untul

Nimic mai fals! Este adevărat că untul conține multe grăsimi rele pentru organism, dar la fel stau lucrurile și cu și cele mai multe feluri de margarină. Există însă și margarine care conțin steroli și stanoli care au rolul de a reduce nivelul colesterolului din sânge.

 

Grapefruitul accelerează metabolismul

 

Grapefruitul accelerează metabolismul

Greșit! Grapefruitul nu crește metabolismul și nici nu contribuie la  arderea grăsimilor din organism. Este adevărat însă că el se poate constitui într-o gustare sănătoasă și energizantă, datorită conținutului său important de minerale.

 

E nesănătos să mănânci după ora 18:00E nesănătos să mănânci după ora 18:00

Nu există nici o dovadă a acestei afirmații. O prăjitură imensă are exact același total de calorii la orice oră din zi sau din noapte. Faptul că în timpul somnului metabolismul e mai lent, se aplică nu numai generării de țesut gras ci și proceselor de asimilare a nutrienților. Ecuația dietelor este deci simplă: orice calorie în plus, de care corpul nu are nevoie, se transformă în grăsime, indiferent la ce oră se consumă alimentele.

Pâinea neagră este mai bogată în fibre decât cea albă

 

Pâinea neagră este mai bogată în fibre decât cea albă

Neadevăr! O felie de pâine, indiferent de culoare, are cam 1,5 grame de fibre. De fapt, singura diferență între cele trei feluri de pâine (neagră, intermediară și albă) este culoarea. Trebuie să mai aveți în vedere și că mulți producători adaugă caramel în cocă pentru a obține o culoare mai închisă a produsului final.

 

Conservanții dăunează sănătățiiConservanții dăunează sănătății

Deloc! Mai degrabă ei vă împiedică să vă intoxicați de pe urma unor alimente alterate. De asemenea, trebuie avut în vedere că în majoritatea produselor, concentrația conservanților este una destul de redusă. Dacă ne referim la sare, cel mai cunoscut conservant, trebuie spus că organismul uman are nevoie de un aport important de sare în fiecare zi.

 

Morcovii ameliorează vederea

 

Morcovii ameliorează vederea

Inexact! Acest mit a fost lansat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial de aviația britanică pentru a ascunde faptul că avea radare în dotare, ceea ce îi permitea să detecteze din timp atacurile germane. Pentru a disimula acest lucru, englezii susțineau că piloții lor consumă morcovi, ceea ce îi face să vadă mai bine pe timp de noapte.

 

Spanacul are un mare aport de fierSpanacul are un mare aport de fier

Nimic mai fals! Este adevărat că spanacul are un conținut de fier extrem de bogat, dar el nu poate fi asimilat de organism, din cauza unor alți compuși pe care îi conține. Mitul a fost promovat prin personajul de desene animate Popeye de un producător disperat de conserve.

Dan DoboşMozaicalimentație,carne,ciocolata,conservanți,grapefruit,grăsimi,lapte de vacă,margarina,metabolism,mit,mituri,Morcovi,pâine,Peste,pofte,proteine,sare,spanac,unei de măsline,Unt,Vin,zaharuri
Copiii trebuie să bea mult lapte de vacă Fundamental fals! După vârsta de un an, până la care copiii ar trebui să fie alăptați cu lapte matern sau cu formule de lapte praf, consumul excesiv de lapte de vacă nu are nici un beneficiu. Ba mai mult, studii ale Academiei...